Το Public και οι Εκδόσεις Μεταίχμιο διοργάνωσαν συζήτηση για τη Δημοκρατία στην Ελλάδα της Μεταπολίτευσης με αφορμή το βιβλίο, «Από πού κι ως πού όλοι οι αγώνες είναι δίκαιοι;».
Το φωτορεπορτάζ.
Το βιβλίο «Από πού κι ως πού όλοι οι αγώνες είναι δίκαιοι;».
Οι συγγραφείς Σταύρος Τσακυράκης και Απόστολος Δοξιάδης.
Οι Εκδόσεις Μεταίχμιο.
Η εκδήλωση μεταδόθηκε και ζωντανά από τη σελίδα Facebook του Public, με την υποστήριξη του Bookia.
Με τους συγγραφείς του βιβλίου, Σταύρο Τσακυράκη και Απόστολο Δοξιάδη, συζήτησαν ο δημοσιογράφος Πάσχος Μανδραβέλης και η Δόμνα Μιχαηλίδου, επισκέπτρια λέκτορας στο Κέιμπριτζ.
O Σταύρος Τσακυράκης, καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου στο Πανεπιστήμιο της Αθήνας, καλεσμένος της ελληνικής κοινότητας του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, συζητά με τον συγγραφέα Απόστολο Δοξιάδη για τη Δημοκρατία στη Μεταπολίτευση. Μερικά από τα θέματα που τους απασχολούν:
– Είναι η αντίσταση στη δικτατορία μυθοποιημένη;
– Πώς μας καθόρισαν τα πρώτα μεταπολιτευτικά χρόνια;
– Από πού κι ως πού όλοι οι αγώνες είναι δίκαιοι; Ο ρόλος του συνδικαλισμού στην ελληνική κοινωνία.
– Τι είναι το κράτος; Είμαστε όλοι εμείς;
– Η λειτουργία των ελληνικών πανεπιστημίων, ο φοιτητικός συνδικαλισμός και η ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων.
– Συγκρούεται η αρχή της ισότητας με την ελευθερία;
– Υπάρχει πρόβλημα ελευθερίας λόγου στην Ελλάδα;
– Ποιος ο ρόλος της δικαιοσύνης στη σύγχρονη δημοκρατία;Το μεθυστικό κλίμα νοήματος που έδινε η αντίσταση σε όσους έδρασαν κατά της δικτατορίας εκείνα τα χρόνια δεν μπορείς να το μεταδώσεις αν δεν το έχεις νιώσει ο ίδιος. Αυτό το αίσθημα βαθύτατου νοήματος δεν μπορείς να το εγκαταλείψεις εύκολα. Την απώλειά του, μεταδικτατορικά, μπορώ να την περιγράψω πιο ευαίσθητα ως απώλεια αγαπημένου προσώπου ή, σκληρότερα, με την απώλεια που νιώθει κάποιος τοξικομανής όταν του παίρνουν τα ναρκωτικά του. Πολλοί από όσους έζησαν σε αυτό το κλίμα δεν χειρίστηκαν καλά την απώλεια, δηλαδή δεν την πένθησαν.
– Απόστολος ΔοξιάδηςΈχετε ακούσει εσείς στις μέρες μας κανέναν αγώνα που να θεωρείται άδικος; Βγήκαν ας πούμε οι αγρότες και έκλεισαν τους δρόμους. Τι θέλουν; Λεφτά. Από ποιον τα θέλουν τα λεφτά; Από μένα. “Δίκαιος ο αγώνας!” Γιατί; Αν τα θέλουν πρέπει να με πείσουν, όχι με το ζόρι. Έτσι δεν είναι; Έχετε ακούσει εσείς κανέναν να λέει για κάποια κινητοποίηση ότι είναι άδικη; Ότι δεν συμφωνεί μαζί της; Εγώ δεν ξέρω, δεν έχω στο μυαλό μου καμία. Όλοι αγωνίζονται. Για τι αγωνίζονται; Για να πάρουν παραπάνω λεφτά. Σοβαρά; Αυτοί είναι οι αγώνες που υποτίθεται ότι κάνουν; Και όποιος αγωνίζεται είναι καλός, ακόμα και άμα καθαρίζει ανθρώπους; Αλλά θέλω να ρωτήσω: Από πού κι ως πού όλοι οι αγώνες είναι δίκαιοι; Η πεποίθηση ότι είναι δίκαιοι είναι παιδί της δικτατορίας.
– Σταύρος Τσακυράκης
Ο Σταύρος Τσακυράκης γεννήθηκε το 1951 στη Μήθυμνα Λέσβου. Σπούδασε νομικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στη φιλοσοφία του Δικαίου. Διδάκτορας του συνταγματικού δικαίου στο πανεπιστήμιο Αθηνών. Κατά τη διάρκεια της χούντας ήταν γραμματέας της ΕΚΟΝ Ρήγας Φεραίος και μέλος της συντονιστικής επιτροπής κατάληψης του Πολυτεχνείου. Για την αντιδικτατορική του δράση συνελήφθηκε και φυλακίστηκε. Τα ανθρώπινα δικαιώματα είναι ο τομέας με τον οποίον ασχολείται ως επί το πλείστον. Έχει δημόσιο λόγο και παρεμβαίνει ως συνταγματολόγος στα δημόσια πράγματα. Τελευταία ήρθε σε διαμάχη με την πρώην πρόεδρο του Αρείου Πάγου Βασιλική Θάνου. Είναι επίκουρος καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου στο Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Ο Απόστολος Δοξιάδης γεννήθηκε το 1953 στο Μπισμπέιν της Αυστραλίας, αλλά μεγάλωσε και ζει στην Αθήνα. Σε ηλικία δεκαπέντε ετών έγινε δεκτός στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια της Νέας Υόρκης για να σπουδάσει μαθηματικά, ενώ συνέχισε τις μεταπτυχιακές του σπουδές στα εφαρμοσμένα μαθηματικά στην Ecole Pratique des Hautes Etudes στο Παρίσι. Ο Απόστολος Δοξιάδης έχει γράψει 4 μυθιστορήματα. Το μυθιστόρημα “Ο θείος Πέτρος και η εικασία του Γκόλντμπαχ” κυκλοφόρησε το 2000 στην Αγγλία από τους Faber and Faber και στην Αμερική από το Βloomsbury, σε μετάφραση του συγγραφέα, και έχει μεταφραστεί σε 22 γλώσσες. Το 1999, ο Α. Δοξιάδης έγραψε, στα αγγλικά, σχεδίασε και σκηνοθέτησε τη μουσική παράσταση Θεάτρου Σκιών “The Tragical History of Jackson Pollock, Abstract Expressionist”, που παρουσιάστηκε στη Γκαλερί Ζουμπουλάκη, στην Αθήνα. Έχει γράψει και έχει σκηνοθετήσει επίσης δύο ταινίες μεγάλου μήκους, τις “Υπόγεια διαδρομή”, 1983, και “Τεριρέμ”, 1988, που τιμήθηκε με το Βραβείο του Διεθνούς Κέντρου Καλλιτεχνικού Κινηματογράφου (CICAE) στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου, την ίδια χρονιά. Συνεργάστηκε με το Εθνικό Θέατρο γράφοντας το λιμπρέτο της μουσικής διασκευής του έργου του Σαίξπηρ “Όνειρο θερινής νύχτας”.
Διεθνείς διακρίσεις: “Ο θείος Πέτρος και η εικασία του Γκόλντμπαχ” βρέθηκε στην τελική εξάδα για το Prix Medicis 2000. Στο μυθιστόρημα “Ο θείος Πέτρος και η εικασία του Γκόλντμπαχ” απονεμήθηκε τον Μάιο του 2001 το Primo Peano από το Τμήμα Μαθηματικών του Πανεπιστημίου του Τορίνου.
Προσθήκη σχολίου